Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X

Serwis


Kolory kamieniarstwa – ewolucja reklamy prasowej

Kolory kamieniarstwa – ewolucja reklamy prasowej

Ponad 60 projektów europejskich reklam kamieniarskich z lat 1956 – 1989 pokazano podczas wystawy zorganizowanej w trakcie targów Kamień-Stone.

Wystawa przygotowana przez redakcję „Nowego Kamieniarza” obejmowała projekty od lat 50. do roku 1989. Celem organizatorów było pokazanie w jaki sposób tworzyła się współczesna reklama prasowa w branży – jakie elementy stosowali ówcześni graficy, jak zmieniała się rola tekstu w stosunku do grafiki, jaki wpływ na reklamę miała technologia druku.

Wystawa opierała się na materiałach pochodzących z archiwum francuskiego „Le Mausolée” i włoskiego „L’informatore del Marmista”, przedstawiając w ten sposób reklamę na kluczowym dla branży rynku włoskim i mało znanym w Polsce, a przez to ciekawym, rynku francuskim.

Breton. Napędzamy twój sukces
„L’informatore del Marmista” 329/maj 1989

Granitiers du Sidobre Reunis
"Le Mausolee" 481/wrzesień 1976

Italdiamant. Narzędzia diamentowe
„L’informatore del Marmista” 329/maj 1989

Les Marbres Rhodaniens. Nowoczesna fabryka krzyży
"Le Mausolee" 234/luty 1956

Louis Guillet et Fils. Forap - wiertła spiralne węglowo-wolframowe
"Le Mausolee" 234/luty 1956

Perrot Aubertin. Pełna gama środków dla kamieniarzy
"Le Mausolee" 481/wrzesień 1976

Poker Diamant. Dyski, ostrza, kalibratory
„L’informatore del Marmista” 329/maj 1989


Lata 50. to nie tylko czas znaczącego rozwoju rynku reklamowego w Europie. Od tego czasu na większą skalę stosuje się technologię druku offsetowego, który zdominował druk prasy po dzień dzisiejszy. Czasopisma z tego okresu są czarno-białe, zdjęcia wykorzystuje się stosunkowo rzadko. W reklamie dominuje rysunek i duża ilość tekstu. Od tego schematu odbiegają jednak pierwsze firmy, głównie producenci maszyn i narzędzi, którzy przy pomocy zdjęć mogą w lepszy sposób przedstawić swój produkt. Dla firm handlujących kamieniem i wyrobami ówczesna jakość druku jest zbyt niska, by pokazać piękno oferowanego materiału.

Druk kolorowy, jednak nie pełny, a dwu- lub trzykolorowy, pojawia się dopiero w latach 60. Z względu na wysokie koszty w ten sposób drukowane są głównie okładki czasopism oraz na specjalne zlecenia reklamy w formie dwustronicowych wklejek do środka gazety. Na stronach wciąż dominuje rysunek i tekst, jednak reklamodawcy coraz chętniej sięgają po zdjęcia, pojawiają się także reklamy wizerunkowe, reklamujące markę firmy, a nie oferowane przez nią produkty.

Prawdziwy skok jakościowy następuje jednak dopiero w latach 70. Wnętrza czasopism wciąż pozostają w większości czarno-białe, ale obniżenie kosztów i poprawa jakości druku w pełnym kolorze powoduje, że firmy coraz chętniej i odważniej sięgają po taką reklamę. Pojawiają się pierwsze kolorowe zdjęcia próbek kamienia i produktów z brązu. Rewolucja seksualna przełomu lat 60. i 70. powoduje, że w ograniczonej do tej pory głównie do produktów gamie elementów graficznych reklamy kamieniarskiej, pojawiają się m.in. wizerunki atrakcyjnych kobiet.

Lata 80. to kolejny skok jakościowy w dziedzinie technologii druku. Zecerstwo zastępuje skład komputerowy (DTP) grafiki, co pozwala na większą dowolność w projektowaniu. Reklama kolorowa, choć ze względu na cenę wciąż popularna jest reklama czarno-biała, zaczyna dominować jako środek promocji firm. Reklamodawcy chętnie promują się poprzez kampanie wizerunkowe i kolorowe zdjęcia kamienia. Graficy często wykorzystują elementy popkultury: od filmów z Brucem Lee, przez elementy science fiction, po archetypy luksusu, takie jak czerwone ferrari. W ten sposób pojawia się współczesna forma reklamy kamieniarskiej.

/red./




Zobacz również:


Komentarze:


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy


Dodaj komentarz na Facebooku

2017-03-25
USD
S: 3,9140
K: 3,9930
CHF
S: 3,9475
K: 4,0273
EUR
S: 4,2223
K: 4,3075

Kalendarium

Arena Design

W dniach 14 – 17 marca 2017 r. na Międzynarodowych Targach Poznańskich odbędzie się kolejna edycja Arena Design – jedynego w Polsce miejsca spotkań biznesowych producentów i projektantów, a także przestrzeń prezentacji najbardziej aktualnych osiągnięć w dziedzinie designu.

Zapowiedzi Relacje

Targi

Stone+tec

Stone+tec

Norymberga, Niemcy, 13-16 czerwca 2018 r.
Organizator: Nürnberg Messe,
www.stone-tec.com


(Sobota, 27 maja 2017, 18:00)