Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X

Serwis


Trawertyn z bazaltem- czyli gra kontrastów w biurowcu Wolf Nullo w Warszawie

Trawertyn z bazaltem- czyli gra kontrastów w biurowcu Wolf Nullo w Warszawie

Tak się czasem zdarza, że wykonując swoje normalne obowiązki, napotyka się rzeczy lub obiekty, które przy bliższym poznaniu ukazują ciekawe i niespodziewane wnętrze. Tak było w przypadku biurowca zlokalizowanego w śródmieściu Warszawy, w rejonie placu Trzech Krzyży, w sąsiedztwie parlamentu i hotelu poselskiego. Przy tak prestiżowej lokalizacji obiekt jest dobrze schowany przed wzrokiem przechodniów w parkowym otoczeniu i gęstej zabudowie.
Dopiero wydobycie z tego środowiska ujawnia jego ciekawą sylwetę, a bliższe poznanie – ciekawe rozwiązania funkcjonalne i materiałowe. Z wykształcenia jestem inżynierem mechanikiem,
a od przeszło 45 lat zajmuję się wszystkim, co związane jest z wydobyciem, obróbką i stosowaniem kamienia. Nie ukrywam, że w pewnym sensie jestem fanatykiem tej branży.
Biurowiec Wolf Nullo – bo właśnie o nim chcę pisać – zawiera wszystkie elementy, które stanowią przedmiot moich zainteresowań: od ciekawych zestawień materiałowych przez zastosowanie ruchomych (przesuwanych mechanicznie) płyt kamiennych do rzadko stosowanych w Polsce wielkopowierzchniowych elewacji z bazaltu. Ten, kto ma pojęcie o obróbce kamienia, wie, co znaczy kształtowa obróbka bazaltu...
kamieniarstwo
Budynek biurowy Wolf Nullo
Inwestorem i właścicielem budynku jest Wolf Immobilien Polen sp. z o.o. z Warszawy. Autorem projektu jest Autorska Pracownia Architektury Kuryłowicz & Associates sp. z o.o. z Warszawy. Zespół projektowy tworzyli prof. Stefan Kuryłowicz oraz architekci Paweł Grodzicki, Paweł Gumuła i inni.
Biurowiec należy do klasy AAA – budynków biurowych o najwyższym standardzie europejskim.
Posiada cztery kondygnacje nadziemne i dwie podziemne, mieszczące garaże oraz pomieszczenia techniczne i pomocnicze. Komunikację pionową zapewniają dwie windy. Obiekt jest w pełni klimatyzowany i dostępny dla osób niepełnosprawnych. Kubatura obiektu 8950 m3.
nagrobki
Architektura
Główny korpus obiektu ukształtowany klasycznie, z elewacją nawiązującą do elewacji hotelu poselskiego znajdującego się po drugiej stronie ulicy. Z tego względu elewacja południowa i zachodnia zostały zrealizowane w jasnym trawertynie. Elewacja od strony ul. Francesco Nullo o prostym, wręcz ascetycznym układzie okien wyposażona jest w ruchome ekrany (żaluzje) trawertynowe chowane w szerokich przestrzeniach międzyokiennych. W zależności od warunków atmosferycznych i/lub potrzeb użytkowników ekrany te mogą być mechanicznie przesuwane w obrys otworów okiennych. Za przyciśnięciem guzika można zmieniać klimat ukrytych za nimi pomieszczeń, tworząc równocześnie zmienny układ fasady frontowej. W zależności od potrzeb można przejść od pełnej otwartości fasady do formy kamiennego monolitu. Jednym słowem – żywa elewacja tworzona za pomocą prostej mechanizacji.
Fasada wschodnia stanowi zaprzeczenie charakteru podstawowej bryły obiektu. Czarna bazaltowa ściana oplata główną część budynku, odcinając go od otoczenia. Wysoka ciemna ściana o łukowych krawędziach do złudzenia przypomina ścianę łodzi podwodnej (wśród wykonawców ściana ta zyskała miano „Kurska”). Szczególnie ciekawe wydają się miejsca połączenia części trawertynowej z bazaltem i szklanymi ścianami części biurowej (patrz fotografie).
W ciekawy sposób rozwiązano sprawę naturalnego doświetlenia wschodniej części obiektu przez bazaltową ścianę. W ścianie tej wykonano wąskie wcięcia – prostopadle do jej lica. W bocznych ściankach wcięć umieszczono okna, przez które światło słoneczne dostaje się do środka. Mała szerokość wcięć powoduje, że nie narusza to ciągłości głównej płaszczyzny ściany wschodniej.
Dla złagodzenia nastrojów sąsiadów – zresztą bliskich, a może zbyt bliskich ze względu na odległość od ogrodzenia – ściana ta została pokryta bluszczową roślinnością na specjalnych zawieszkach.
Rozwiązania architektoniczne i funkcjonalne zostały zrealizowane z myślą o zapewnieniu optymalnych warunków pracy, z możliwością indywidualnego wyboru komfortu w poszczególnych pomieszczeniach. Zapewniono również właściwe relacje pomiędzy wnętrzem obiektu i jego otoczeniem.
blaty kuchenne
Dlaczego kamień? Dlaczego bazalt?
Po zapoznaniu się z architekturą i układem funkcjonalnym budynku, a zwłaszcza z jego ciekawym wystrojem kamiennym, starałem się zrozumieć powody i intencje autorów tego projektu. Jest rzeczą zrozumiałą, że obiekt klasy AAA musi wyróżniać się oryginalnością rozwiązań i zastosowaniem materiałów podnoszących jego wartość. Do tej grupy materiałów niewątpliwie należy kamień.
Obserwacje rynkowe zdają się wskazywać na stopniowo zmniejszające się zainteresowanie marmurem i granitem, coraz większym zainteresowaniem cieszą się piaskowce i trawertyny. Natomiast bazalt jako materiał okładzinowy jest w Polsce prawie nieznany.
Byłem ciekaw, w jaki sposób architekci wpadli na trop bazaltu i zdecydowali się na jego zastosowanie. Podczas rozmowy z jednym z autorów projektu arch. Pawłem Grodzickim (APA) staraliśmy się ustalić, jak do tego doszło. Pierwszym założeniem projektu było uzyskanie kontrastu kolorystycznego w stosunku do trawertynu, którego wybór był wcześniej przesądzony ze względu na sąsiedztwo. Zakładano wybór materiału ciemnego o matowej, szorstkiej powierzchni.

REKLAMA


W pierwszej wersji projektowej brano pod uwagę ciemny łupek, jednak nie dawał on możliwości wykonania przestrzennych łukowych elementów. Warunkiem koniecznym, jaki musiał spełniać ten materiał (poza kolorem), była wysoka wytrzymałość mechaniczna, mrozoodporność i odporność na działanie czynników atmosferycznych. Po konsultacjach z wykonawcą robót kamieniarskich wybór padł na bazalt. Szczegółowe badania fizykomechanicznych własności tego materiału przez krakowską AGH potwierdziły spełnienie założonych wymagań.
Ostatecznie do wykonania okładzin głównej bryły obiektu wybrano włoski trawertyn Travertino Romano Classico, z którego wykonano m.in. rzymskie Koloseum. Ponieważ obiekt ten przetrwał blisko dwa tysiące lat, można przypuszczać, że podobnie zachowa się trawertyn zabudowany w Wolf Nullo.
Do wykonania ciemnej, bogatej w łukowe profile ściany wschodniej wybrano bazalt o nazwie handlowej Reko Black, wydobywany w rejonie Równego na Ukrainie. Rejon zagłębia wołyńskiego był w Polsce międzywojennej głównym dostawcą granitu i bazaltu. Kamieniołomy bazaltu w Janowej Dolinie działały od 1926 roku.
kamieniarstwo
Ruchome żaluzje trawertynowe
Zastosowanie ruchomych żaluzji trawertynowych wsuwanych do otworów okiennych zmusiło wykonawców do stosowania zasady najwyższej staranności i dokładności wykonania. Pasowania elementów musiały być liczone nie w budowlanych centymetrach, lecz mechanicznych milimetrach.
Staranność wykonania i montażu elewacji trawertynowych budzi podziw.
Same żaluzje o wymiarach 90 x 315 cm i grubości ok. 6 cm zostały wykonane w postaci stalowej ramy z profili kwadratowych. Rama ta została obłożona płytami trawertynowymi o grubości 1,5 cm. Żaluzja w takim wykonaniu waży około 300 kg. Żaluzje przesuwane są na zespołach rolek z zespołami napędowymi stosowanymi m.in. do napędu bram (napęd elekromechaniczny). Część mechaniczna: rolki, prowadnice i zespoły napędowe zamaskowane zostały w odpowiednio ukształtowanych nadprożach.
nagrobki
Bazaltowa ściana
Zupełnie inne problemy stwarzało wykonanie bogato ukształtowanej ściany bazaltowej na elewacji wschodniej. Problemy zaczynały się w kamieniołomie bazaltu, który został wybrany dla tej realizacji.
Bloki były wybierane indywidualnie pod kątem wymiarowym i kolorystycznym. Bazalt występuje w złożu w postaci słupów o przekroju zbliżonym do sześciokąta. Wybierano bloki o wymiarach dających pewność uzyskania elementów ustalonych przez projektantów. Znając własności tego materiału, zamawiano dwukrotnie większą ilość bloków, niż to wynikało z teoretycznych obliczeń materiałowych.
Okładziny bazaltowe ściany wschodniej mocowane są do pośrednich konstrukcji ze stali nierdzewnej, które bazowane są na żelbetowej strukturze obiektu. Problemem było wykonanie modeli łuków podłużnych i poprzecznych w skali 1:1, w taki sposób aby uzyskać płynność łuków składanych z czterech do sześciu elementów. A takich łuków o różnych promieniach i w różnych płaszczyznach było dużo, co widać na zdjęciach. Elementy łukowe wykonano indywidualnie – według szablonów. Wykonanie elementów bazaltowych obejmowało frezowanie kształtowe, szlifowanie oraz płomieniowanie powierzchni licowych. Tak przygotowane powierzchnie były poddawane dodatkowej impregnacji dla utrzymania jednolitego koloru na powierzchni ściany. Dokładne pasowanie łukowych elementów bazaltowych przy utrzymaniu minimalnych szczelin (fug) dało widoczny na zdjęciach efekt płynnego przejścia od powierzchni płaskich do łukowych przy utrzymaniu regularnej siatki podziału płyt.
kamieniarstwo
Prace kamieniarskie
Prace kamieniarskie w obiekcie wykonywało PPUH KOLPI sp. z o.o. z Krakowa. Ze względu na brak wystarczającej powierzchni składowej na placu budowy konieczne stało się stworzenie dodatkowego miejsca składowania elementów i materiałów niezbędnych przy pracach montażowych. Do tego składowiska –zlokalizowanego na obrzeżach Warszawy – dostarczano elementy kamienne z zakładu obróbczego w Bochni; tutaj kompletowano i wykańczano elementy przed wysłaniem ich na budowę. Stwarzało to istotne problemy logistyczne związane m.in. ze stanem dróg i intensywnością ruchu w stolicy. Całością projektu kamieniarskiego od wyboru bloków na Ukrainie do dostawy elementów kamiennych i konstrukcji wsporczych do Warszawy kierował dyrektor KOLPI inż. Adam Piec. Wykonał on również projekty stalowych konstrukcji wsporczych, do których mocowano elementy kamienne. Kierownikiem robót kamieniarskich na budowie był inż. Wojciech Nowak.
Do wykonania elementów kamiennych zabudowanych w obiekcie Wolf Nullo zużyto blisko trzy tysiące metrów kwadratowych płyt kamiennych, w tym 800 mkw trawertynu i 900 mkw bazaltu.

Epilog
Zarząd Krakowski Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych (SITPMB), biorąc pod uwagę unikalny charakter obiektu i wykonanych prac kamieniarskich,
zgłosił inwestora, biuro projektów oraz wykonawcę prac kamieniarskich do corocznego konkursu KAMIEŃ 2007.
A oto fragment uzasadnienia: „Obiekt wykonany z maksymalnym wykorzystaniem i wyeksponowaniem kamienia. Podstawowa część obiektu w trawertynie. W oknach mechanicznie przesuwane kurtyny trawertynowe. Elewacja wschodnia wykonana z bazaltu z wyjątkowo trudnymi w realizacji połączeniami łukowymi. Zastosowanie niezwykłego skojarzenia materiałów kamiennych (trawertyn-bazalt) z elementami szklanymi oraz nawiązanie do otoczenia stworzyło obiekt o wyjątkowych walorach użytkowych i estetycznych”.

Wykorzystane materiały i fotografie:
Materiały APA Kuryłowicz
& Associates sp. z o.o. Warszawa
„Architektura” nr 9/2006 Wacław Chrząszczewski
Materiały PPHU KOLPI - Kraków



Zobacz również:


Komentarze:


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy


Dodaj komentarz na Facebooku

2020-06-01
USD
S: 3,9559
K: 4,0359
CHF
S: 4,1075
K: 4,1905
EUR
S: 4,3990
K: 4,4878