Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X

Serwis


Lekkość marmuru- Sztuka na usługach kamieniarstwa

Lekkość marmuru- Sztuka na usługach kamieniarstwa

Dziewięciu projektantów i dziewięciu producentów kamienia połączyło swe siły, by stanąć przed nowym wyzwaniem: przełamać stereotypy o marmurze jako materiale ciężkim i pełnym powagi.Dziewięciu projektantów i dziewięciu producentów kamienia połączyło swe siły, by stanąć przed nowym wyzwaniem: „Lekkość marmuru” to główny temat eksperymentu, który rozpoczął się na targach Marmomacc 2007, a jego efekty pokazano w Weronie podczas targów Marmomacc 2008 w ramach wystawy współorganizowanej przez Triennale Sztuki w Mediolanie. W tym roku projekt kontynuowany jest pod hasłem „Okładzina, skóra, powierzchnia”. Ma stawiać nowe wyzwania i zaangażować kolejnych projektantów i nowe firmy.



Kengo Kuma (we współpracy z firmą Il Cassone)
Pietra Serena rozświetla nas dzięki swym właściwościom. Pomimo że kamień jest „ciężki” jako materiał, jego szarozielonkawa barwa i neutralna powierzchnia zapewnia zadziwiającą „przezroczystość”. Prawdopodobnie właśnie to zachęciło Michała Anioła do stosowania tego materiału w jego dziełach. Gdy na przełomie XV i XVI wieku niemal niemożliwe było dowolne i szerokie stosowanie szkła, artysta tworzył architekturę, stosując właśnie marmur Pietra Serena. Ja także zdecydowałem, że zastosuję ten materiał w moim projekcie. Bazuje on na trójkątach. Łącząc trzy identyczne moduły, tworzymy bardzo stabilną, trójwymiarową i trójkątną strukturę. Połączone struktury pozwalają nam wygenerować „masę” – możemy stworzyć świat nieskończonych form opartych na strukturalnej stabilności trójkąta. Chciałem pokazać piękno takiego rozwiązania, korzystając właśnie z Pietra Serena. By to osiągnąć, kamień musiał być cięty tak cienko, jak to tylko możliwe. Tak cienkie płytki podkreślają przezroczystość w całej okazałości, eksponując w ten sposób koncept mojego projektu.
kamieniarstwo Aldo Cibic + Cibic & Partners (we współpracy z Grassi Pietre)
Hazardową zagrywką leżącą u podstaw naszego projektu jest zmiana postrzegania marmuru Vicenza, materiału kojarzonego z historycznie trwałymi formami i architekturą, w substancję delikatną i ulotną. Wychodząc z tego założenia, zaproponowaliśmy instalację zachęcającą do myślenia nad możliwościami i lekkością, jaką daje nam ten kamień. Przestrzeń użytkowa jest ograniczona podwójną kurtyną wykonaną z cienkich, poziomych pasów. „Wysepka” wypełniona korą drzewną podkreśla sinusoidalny łuk złożony z odwróconych, wklęsłych elementów. Takie podejście nie podkreśla ani powierzchni płaskich, ani wypukłości, lecz wykorzystuje delikatne kąty, by wyeksponować efekt lekkości stworzony przez dwie otaczające ściany. Monolit kamienia w środku instalacji pokreśla lekkość całości.
nagrobki Michele De Lucchi + Philippe Nigro (we współpracy z Pibamarmi)
Niewielkie domy z marmuru i kamienia są modelami projektów, które nigdy nie powstaną. Są projekcją ideałów kształtu, formy i materii w architekturze, która nigdy nie spełni wymagań współczesnego człowieka. To nie są projekty dla rynku budowlanego – to nie domy, biura, przestrzenie handlowe, sklepy. Są to piękne budowle, zachwycające kształtami i formą, nienależące do tego świata, do tej epoki i cywilizacji. Ale są nam bliskie, znajome, jakby były częścią rzeczywistości. Może, tak jak my, należą do innego świata?
blaty kuchenne Alberto Meda (we współpracy z Campolonghi)
Projekt, który przygotowaliśmy z firmą Campolonghi, to podświetlany stolik do stosowania na zewnątrz. Skupiając się nad „lekkością” marmuru, musieliśmy pracować nad dwoma aspektami – ciężarem fizycznym i wizualnym. Pierwszy z nich ze względu na właściwości materiału i jego dużą masę był dość trudny do pokonania, ale udało się to dzięki zastosowaniu minimalnej ilości kamienia. Stolika składa się z wydrążonych w środku pierścieni, ułożonych stożkowo od największego u podstawy do najcieńszego, które podtrzymują blat, podobnie jak reszta wykonany z bardzo cienkiej płyty marmuru. Idea wizualnej lekkości została zrealizowana dzięki szczelinom wyciętym w kręgach tworzących podstawę stolika, przepuszczającym na zewnątrz światło zamontowanej wewnątrz lampy.
kamieniarstwo
Marco Piva (we współpracy z Santa Margherita)
Lekkość, transparentność i modularność to motywy przewodnie projektu wykonanego przez architekta Marco Pivo we współpracy z firmą Santa Margherita. Użyto tu bardzo wytrzymałego konglomeratu kwarcu pociętego na slaby przy użyciu najnowszej technologii laserowej i druku cyfrowego. Projekt musiał spełniać dwa cele – być możliwy do zastosowania w wystroju wnętrz i meblarstwie. Składały się na niego dwie części. Ściany, wzorzyste okładziny i płyty kwarcytu tworzyły różne tła dla stolika i lampy, które w zamian podkreślały możliwości kompozycyjne płyt konglomeratu.
blaty kuchenne Denis Santachiara (we współpracy z Testi Fratelli)
W tym projekcie lekkość marmuru oznaczała odkrycie jego przezroczystości i ostrości cienkiej krawędzi. Marmur to także materiał stosowany tradycyjnie w wystroju kuchni, jest idealny do przygotowywania wszelkich rodzajów potraw. To cały pomysł – mały, podświetlony blat kuchenny wykonany z jednego bloku marmuru, wyposażony dodatkowo w zestaw marmurowych noży.
nagrobki
Simone Micheli (Pietra Della Lessinia)
Mobilne, łączone moduły kamienne tworzą różnorodną, emocjonującą i alegoryczną powierzchnię. Moduł, by wzmocnić siłę przesłania: ciągłość, prostota, piękno i prawda. Moduł dla nowej architektury, która przenika osmotycznie od otoczenia do wyśnionych wnętrz i z powrotem. Moduł, który z monumentu można dzięki wyobraźni przekształcić w coś bezgranicznego.
kamieniarstwo Tobia Skarpa (we współpracy z Agglonord)
Marmurowa „pulpa” – zawierająca fragmenty o różnych rozmiarach, ale doskonale zdefiniowanych kształtach, zespolone żywicą i spoiwem – została przekształcona w ostre, cięte poprzecznie, wzdłużnie i po przekątnej, bloki tworzące nową przestrzeń i zapewniające nowe spojrzenie na marmur. To innowacyjny projekt, wykorzystujący i interpretujący technologie opracowane na potrzeby produkcji Agglonordu, zapewnia nowe, niszowe zastosowania w dziedzinie okładzin i kompleksowo zaprojektowanych linearnych obiektów.
blaty kuchenne Riccardo Blumer (we współpracy z Cedal Graniti)
Lekkość często łączona jest ze swobodnym unoszeniem się. Na 42. targi Marmomacc zaprojektowałem dla Cedal Graniti kilka unoszących się projektów z kamienia. Właściwości materii nie przejawiają się same w sobie, ale w połączeniu z innymi. Tak więc marmur pływa, gdy woda jest cięższa. Następnym krokiem będzie uniesienie go w powietrze!




Zobacz również:


Komentarze:


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy


Dodaj komentarz na Facebooku

2017-05-30
USD
S: 3,7083
K: 3,7833
CHF
S: 3,7989
K: 3,8757
EUR
S: 4,1430
K: 4,2266

Ogłoszenia

2017-04-19
Radom
2017-04-19
cała Polska

Dodaj ogłoszenie 

Kalendarium

Arena Design

W dniach 14 – 17 marca 2017 r. na Międzynarodowych Targach Poznańskich odbędzie się kolejna edycja Arena Design – jedynego w Polsce miejsca spotkań biznesowych producentów i projektantów, a także przestrzeń prezentacji najbardziej aktualnych osiągnięć w dziedzinie designu.