Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X

Serwis


Poznań już nie obcy

Poznań już nie obcy

Targi Stone oferują biznesowi to, czego mu potrzeba – dobrze zaaranżowane, estetyczne, odpowiednio wyposażone miejsce spotkań. Na koniec listopada 2014 r. nie zabrakło też dobrej zabawy, której według niektórych brakowało w poprzednich latach.
Zaledwie 18 dni dzieliło targi Kamień we Wrocławiu i imprezę w Poznaniu – sytuacja niekomfortowa zarówno dla wystawców, jak i zwiedzających. Dla jednych i drugich „co za dużo, to niezdrowo”. Wiele firm, które w ostatnich latach stanowiły o sile targów kamieniarskich, postanowiło bacznie przyglądać się rozwojowi wydarzeń, zamiast ryzykować inwestycję w uczestnictwo w jednej lub drugiej imprezie, o których niewiele było wiadomo. Również dla zwiedzających sytuacja była niekomfortowa. Łagodna jesień skłaniała raczej do ciężkiej pracy, niż dwukrotnego wyjazdu na targi, aby spotkać się z przyjaciółmi lub dostawcami. Na takie wakacje niewielu może sobie pozwolić.


Targi w liczbach
Przed samą imprezą w szeregach MTP panował raczej urzędowy optymizm. Dodatkowych argumentów dla podniesienia frekwencji wśród zwiedzających miało dostarczyć podpisanie umów z kilkoma ważnymi wystawcami już po zakończeniu imprezy wrocławskiej. Ostatecznie liczba firm prezentujących swoją ofertę przekroczyła 110, co wobec 130 we Wrocławiu nie jest wynikiem dobrym. Powierzchnia targów Stone wyniosła 2400 mkw. netto, podczas gdy Kamienia 2000 mkw. netto.

Spodziewaną niższą niż w poprzednich latach frekwencję wśród targowych gości mieli podnieść zwiedzający z towarzyszących Stone imprez branży pogrzebowej (Memento) i sakralnej (Sakralia) – mających z branżą kamieniarską punkty styczne, ale jednak zupełnie różnych.

Według danych Międzynarodowych Targów Poznańskich 26 – 29 listopada pawilony 7, 7a, 8 i 8a, gdzie odbywały się trzy imprezy, odwiedziło w sumie 5010 osób, z czego dla 3150 celem były targi Stone, dla 950 – targi Sakralia, a dla 900 – Memento (liczby na podstawie automatycznych pomiarów na bramkach). Dla porównania wrocławskie targi odwiedziło – jak deklaruje ich organizator – 4500 osób. Wśród gości targów Stone w Poznaniu, obok Polaków, byli także Czesi, Rosjanie (zorganizowane grupy z organizacji Czech Stone Cluster i Obwodu Kaliningradzkiego), Włosi, Litwini, Niemcy, Słowacy, Ukraińcy, Hiszpanie, Węgrzy, Białorusini, Portugalczycy i mieszkańcy Wielkiej Brytanii. My odnotowaliśmy także obecność Holendrów.


„A momenty były?”
Obiektywnie należy uznać, że pomimo większej powierzchni stoisk w Poznaniu, targi Kamień były od poznańskich nieco „większe”. Jakie były zatem zalety wyprawy do stolicy Wielkopolski?
Po pierwsze: oferta. Wielokrotnie bogatsza w zakresie maszyn, kamienia naturalnego i innych materiałów, którymi można uzupełnić katalog firmy kamieniarskiej (spieki cienkie i grube, konglomeraty, a nawet barwione betony). W Poznaniu obecni byli wszyscy czołowi producenci i dystrybutorzy maszyn (Breton, Euroarss, Mach Plus, MC Diam, Mekanika, Promasz, Weha, Terminator, TGR itd.), którzy tradycyjnie przywieźli ze sobą najpopularniejsze modele pił, centrów obróbczych, boczkarek, waterjetów i wiele innych. Nie zabrakło najważniejszych dostawców kamienia na rynku – od sieci popularnych hurtowni (EGA, Finnstone, Inbra, Interstone, Svimpex) po zagranicznych dostawców z Hiszpanii, Francji czy Szwecji (Emmaboda, Tiera Stones). We Wrocławiu przedstawiciele tych gałęzi branży byli nieliczni, w Hali Stulecia dominowali sprzedawcy narzędzi, z czego zresztą skwapliwie korzystali zwiedzający robiący zapasy na zimę.

Po drugie: wydarzenia. Wartościowe wykłady dotyczące pozyskiwania dofinansowania unijnego w nowej perspektywie budżetowej 2014 – 2020 ściągały tłumy, jakich na konferencjach podczas targów kamieniarskich w Polsce jeszcze nie widzieliśmy. Zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się nawet wykłady dla studentów w ramach organizowanych przez naszą redakcją „Warsztatów młodego projektanta: Kamień”, czyli wstępu do III edycji Projektowania w Kamieniu. Atrakcją była także stojąca na wysokim poziomie poplenerowa wystawa fotograficzna z kopalni granitu i zakładu obróbczego należących do firmy Globgranit

Po trzecie: targi towarzyszące. Być może branża pogrzebowa nieco przeraża większość społeczeństwa (także kamieniarzy), a targi sakralne można uznać za fanaberię, ale obie imprezy mają z naszą punkty styczne, o których najlepiej świadczyła obecność firm kamieniarskich zarówno na Sakraliach (Rogala) jak i Memento (Sjenpol). Chyba każdy z kamieniarzy zdaje sobie sprawę, że trudno dziś o lepszego klienta niż przedstawiciele Kościoła katolickiego. Każdy nagrobkarz wie też, że wobec malejącej liczby tradycyjnych pochówków warto dowiedzieć się nieco więcej na temat kultury cmentarnej związanej z kremacjami.

Po czwarte: atmosfera. Tak, to może zdawać się zaskakujące wobec ciągłych westchnień do Wałbrzycha i Wrocławia. Ale w tym roku targi w Poznaniu naprawdę wysoko zawiesiły poprzeczkę w kategorii wieczorów targowych. Pozytywnie oceniony został tradycyjny bankiet w Piano Barze w Starym Browarze, ale prawdziwym hitem okazał się wieczór w klubie Blueberry niemal na zakończenie targów. W sobotę, ostatniego dnia Stone, trudno było znaleźć malkontentów wśród jego uczestników. Zresztą atmosfera w poznańskich halach w ogóle nie była zła. Można było odnieść wrażenie, że większość wystawców czuła się w Poznaniu po prostu we właściwym miejscu.


Perspektywy
Wysiłek, jak w organizację obu imprez musieli włożyć obaj organizatorzy, był wyraźnie widoczny. Lepsza była przede wszystkim współpraca z wystawcami, większe też dążenie do zaspokojenia ich potrzeb (szkoda, że nie było tak w poprzednich latach). Poziom obsługi z tego roku będzie wyznaczał standardy w przyszłych latach. Mamy nadzieję, że organizatorzy spełnią te wymagania. Niewątpliwie motywować ich będzie do tego wzajemna konkurencja.

Zdajemy sobie sprawę, że dwa miesiące po zakończeniu obu imprez trudno prorokować, która z nich stanie się numerem jeden w Polsce. Zresztą nie ma na naszym rynku miejsca dla dwóch jesiennych imprez targowych odbywających się w tym samym roku. W obecnych warunkach nie możemy liczyć na to, że po niedawnym „rozwodzie” organizatorzy w Poznaniu i Wrocławiu podzielą się rynkiem i będą organizować targi na zmianę, co dwa lata, w każdym z miast. Przykład targów niemieckich czy hiszpańskich wskazuje, że docelowo możemy się raczej spodziewać jednej dużej imprezy na dwa lata (księgowi wystawców z pewnością odetchnęliby z ulgą). Ale i to nie będzie miało miejsca tak długo, jak o prymat walczyć będą MTP i Geoservice-Christi, a za nimi czaić się będą inni, mający nadzieję na kawałek tego tortu, marzący o własnych targach w Kielcach, Lublinie, Wrocławiu czy Strzegomiu.



Tagi:

Zobacz również:


Komentarze:


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy


Dodaj komentarz na Facebooku

2017-10-17
USD
S: 3,5510
K: 3,6228
CHF
S: 3,6390
K: 3,7126
EUR
S: 4,1913
K: 4,2759

Ogłoszenia

2017-04-19
Radom
2017-04-19
cała Polska

Dodaj ogłoszenie 
Zapowiedzi Relacje

Targi

Targi Branży Kamieniarskiej STONE 2017

W dniach 22-25 listopada 2017 roku na Międzynarodowych Targach Poznańskich odbędą się Targi STONE – kluczowe biznesowe spotkanie branży kamieniarskiej w Polsce. Przez cztery dni targi będą areną spotkań i rozmów o naturalnym kamieniu. Wystawcy zaprezentują najnowocześniejsze rozwiązania i trendy w obróbce kamienia naturalnego, która przykuwa uwagę rzemieślników, wizjonerów i architektów. Targi będą miejscem pokazów „na żywo” maszyn, narzędzi i akcesoriów pomagających wydobyć i okiełznać kamień. Obszerna arena prezentacji różnorodnego surowca z całego świata, spotkań, wystaw i szkoleń dla profesjonalistów.
Poznańskie Targi Branży Kamieniarskiej STONE adresowane są do wszystkich, dla których kamień jest podstawą lub częścią działalności – kamieniarzy i przedstawicieli branży budowlanej, architektów i projektantów. Infrastruktura Międzynarodowych Targów Poznańskich jest idealnie przystosowana do  prezentacji wielkogabarytowych materiałów i maszyn w ruchu.
Równolegle w tym samym czasie odbędą się Targi Branży Szklarskiej GLASS.

www.stone.mtp.pl