Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X

Serwis


Luce e materia

Luce e materia

W poszukiwaniu relacji między światłem i kamieniem
Podczas targów Marmomacc można było zobaczyć zrealizowany przez firmy Solubama z Portugalii i Merbes Sprimont z Belgii projekt „Luce e materia” (Światło i materia) pod kierunkiem włoskiego projektanta Raffaella Galiotto.





W katalogu projektu znajduje się dość prowokacyjne, zwłaszcza dla doświadczonych kamieniarzy czy architektów często projektujących w kamieniu, stwierdzenie: „Marmur jest materiałem, którego potencjał jest ciągle do odkrycia”. Takie zdanie jest bulwersujące w kontekście wykorzystywania tego materiału od tysięcy lat i ciągłego postępu w zakresie obróbki. Można zastanowić się, czy to, co zaproponował projektant, jest krokiem w odkrywaniu kolejnych zastosowań nowoczesnych technologii i czy jego idea ma szansę stać się produktem.





Projekt wystawienniczy prezentowano na powierzchni ponad 150 mkw. Ważnym elementem było zastosowanie sztucznego oświetlenia. Wykorzystano dwa rodzaje kamienia: czarny wapień Noir Belge i biały, częściowo transparentny marmur Vigaria. Zwiedzający przechodzili przez siedem pomieszczeń zaaranżowanych w różny sposób, ale zgodnie z jedną wiodącą ideą. Galiotto skupił się na możliwości łączenia i wykorzystania skrajnie różnych materiałów z użyciem światła.







Wprowadzeniem do wystawy była sala wykorzystująca czarny belgijski wapień jako lustro. Choć charakteryzuje się on dużą absorpcją światła, kamień ten bardzo dobrze przyjmuje poler, dzięki czemu odbija światło. Pierwsze z luster odwoływało się do obrazu Jana Van Eycka „Portret małżonków Arnolfinich”. W tle arcydzieła jest wypukłe lustro, w którym odbijają się postacie przedstawione na obrazie oraz pozostałe osoby znajdujące się w pomieszczeniu – widoczne tylko w zwierciadle. Galiotto zaproponował lustro z kamienia w takiej samej formie jak to z dzieła Van Eycka, ale w dużym rozmiarze, średnicy 190 cm. Drugie pomieszczenie (czerwone) to sala wyposażona w osiem luster – wypukłych i wklęsłych, z których największe miało średnicę 150 cm – deformujących odbity obraz.







W kolejnym pomieszczeniu Galiotto sięgnął po anamorfozę (gr. Anamórphōsis – przekształcenie). To celowa deformacja obrazu, która może pokazać ukryty, prawdziwy obraz poprzez np. odbicie w zwierciadle wypukłym bądź wklęsłym bądź spojrzenie pod odpowiednim kątem. Projektant do stworzenia takiego efektu posłużył się mozaiką z obu materiałów wyciętą waterjetem. Prawdziwe oblicze mozaiki odbijało się w umieszczonej pośrodku pomieszczenia kolumnie z wypolerowanego Noir Belge. Bloki tego materiału mają ograniczoną wielkość, dlatego kolumna wykonana był z dwóch elementów. Dzięki odpowiedniemu oświetleniu miejsce ich łączenia było niewidoczne.







Równie twórczo projektant eksperymentował z białym marmurem Vigaria. Na płytach o powierzchni 4 mkw. wykonano za pomocą CNC relief. Oświetlane z przodu oślepiały blaskiem, oświetlane z tyłu – prezentowały obraz. Na jednej z płyt był to wizerunek dziecka w łonie matki, na innej – obraz przypominający elewację drapacza chmur (linie pionowe i poziome uzyskano grą światła i cienia). W innym pomieszczeniu zaprezentowano lampy, których abażury wykonano z białego marmuru. Dodatkowy efekt wizualny uzyskano przez włączanie i wyłączanie poszczególnych lamp (wykonała je włoska firma Serafini Marmo Luce).

tekst: Dariusz Wawrzynkiewicz
zdjęcia: busaeassociati.it


Raffaello Galiotto
Ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych w Wenecji. Jeszcze w czasie studiów rozpoczął pracę nad projektami komercyjnymi, w rezultacie już w 1993 roku utworzył własne studio projektowania przemysłowego. Początkowo ściśle współpracował z przemysłem meblarskim. Pracując w tej branży, miał okazję do poznania różnorodnych materiałów, w tym również kamienia. Obecnie we współpracy z firmami kamieniarskimi tworzy innowacyjne produkty, nowe rodzaje powierzchni, zdobywając szereg krajowych i międzynarodowych nagród. Współpracuje z kilkoma prestiżowymi włoskimi uniwersytetami.
W ostatnich latach we współpracy z Consorzio Marmisti Chiampo przygotował dwa ważne projekty wystawiennicze: „Palladio e il projekt litico” oraz „I Marmi del Doge” nagrodzone na Marmomacc w Weronie i prezentowane w kilku innych miastach w Europie.







Zobacz również:


Komentarze:


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy


Dodaj komentarz na Facebooku

2020-01-24
USD
S: 3,7974
K: 3,8742
CHF
S: 3,9238
K: 4,0030
EUR
S: 4,2033
K: 4,2883